måndag, juli 16, 2007

God morgon gravitationen!!!


Vad stor solen är!!!

Solens diameter är 109,3 gånger så stor som jordens diameter, man skulle kunna sätta över 109 jordklot i en lång rad bredvid varandra inne i solen.

07.30. Den rykande gröten svalnar. Äntligen ljusblått tak. Undrar hur den här dagen blir.

Tappade räkningen i mitt morgonschema. Tillbaka på banan nu efter en veckas sovmornar.

Slutat räkna. Andas varje dag.

16 juli... Måndag... Mitt i sommaren, 2007...

Morgon... 0745 nu...

Vinter och sommar, motsatta värden kompletterar varandra.. Dag och natt..

Ett halvår sedan var det mitt i vintern, den 16 januari...

Minns inte hur det var då... Undrar om det var en mild vinter..

Upp och ner, ner och upp.. Solen är vårt planetsystems mitt, inte jorden..

Ibland inbillar jag mig det.. att jorden är universums mittpunkt.. men så är det inte.. Vi snurrar ett varv runt solen på 365 dagar och samtidigt vrider vi oss runt vår egen jordaxel i 1667 km/h... !!!

Svårt att fatta hur blixtsnabbt vi flyger fram här på jordytan... Nu..  Tur att jorden har gravitationskraft...


Jordens omkrets = 4 000 mil på 24 timmar = 1667 km/h!!!! (Ett jetdrivet trafikflygplan går ca: 850km/h...)

"Gravitation is also the reason for the very existence of the Earth, the Sun, and most macroscopic objects in the universe; without it, matter would not have coalesced into these large masses, and life, as we know it, would not exist."

http://en.wikipedia.org/wiki/Gravity

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts with Thumbnails